İnme ve Evde Fizik Tedavi

İnme Nedir? İnme Hastalarında Evde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Halk arasında inme olarak bilinen hemipleji, çoğunlukla beyin damar yapılarında tıkanma yahut kanama sebebiyle ani gelişen kalıcı nörolojik hasardır.  İnme sonrası hastanın vücudunun bir bölümünde felç, yürüyememe, kol veya ellerde güçsüzlük ortaya çıkabilir. Çoğunlukla kollar, bacaklara nazaran daha çok etkilenir. Konuşma, anlama bozuklukları, yutma güçlüğü, duyu ve algı problemleri, idrar yapma ile alakalı sorunlar gelişebilir. Kadınlara oranla erkeklerde daha sık görülmektedir. Hipertansiyon, damar tıkanıklığı ve sertliği, kalp hastalıkları, şeker hastalığı, kan kolesterolü ve kan yağlarının yüksekliği, sigara ve alkol kullanımı, kötü beslenme alışkanlıkları, obezite ve hareketsiz yaşam, ailede hemipleji olması inme hastalığına neden olan diğer faktörler arasındadır. Kan basıncı yükseldikçe risk artmaktadır.

Erken Dönem:  Tedavi başarısının en yüksek olduğu dönemdir.  Damar tıkanıklığında ilk 8–12 saat çok önemlidir. En etkin tedaviler de ilk üç ve dört buçuk saat arasındadır, bu dönemde uygulanan tedavilerde başarı şansı çok yüksektir.

Subakut Dönem: Yatakta olan ve hareketleri kısıtlanmış olan hastada, tıbbi diğer sorunların ortaya çıktığı dönemdir. Tıbbi destek tedavisi uygulanır.

Kronik Dönem: Bu dönemde hasta yoğun fizik tedavi sürecine alınır. Yeni bir inmeden korunmak için önlemler alınır.

Felç Geçiren Hastalarda Hangi Durumlar Görülür ?

Kas Sertliği: Spastisite istemsiz kas kasılmasıdır. Felç geçiren birçok hastada çoğunlukla kronik dönemde ortaya çıkar.  Spastisite tedavi edilmezse kontraktür dediğimiz kalıcı eklem donması meydana gelebilir.

İnme Tedavisi nedir?

Tedavi, rehabilitasyon ekibi tarafından yapılmalıdır. Bu ekipte; beyin cerrahı, nörolog, fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı, fizyoterapistler, rehabilitasyon hemşiresi, ortez ve protez teknisyeni, iş ve uğraşı terapistleri, sosyal danışman ve psikolog bulunur.

Yapılan ilaç tedavisi, beyin kanaması veya tıkanması neticesinde beyin dokusuna verilen hasarı bir an önce en aza indirmek, ilerlemesini önlemek ve beyin işlevlerinin sürdürülmesini sağlamaktır. İlaç tedavisiyle hastanın durumu sabitlendikten sonra, sıra   bu hastaların rehabilitasyon potansiyelini ortaya koymaya gelir. Örneğin hastanın genç oluşu, daha önce beyin hasarı gelişmemiş, algılama ve zihinsel problemleri gelişmemiş, idrar ve gaita problemi olmayan, görme alan bozukluğu olmayan, erken rehabilitasyon programına alınan, aile desteği olan, sosyoekonomik durumu yeterli olan ve kapsamlı bir merkezde tedavi gören hastaların tedavisinde  başarı oranı daha fazladır.

Rehabilitasyonun amacı; bu kişilerin fiziksel, zihinsel ve toplumsal işlevini en üst düzeye ulaştırmaktır. İlke olarak rehabilitasyon çalışmaları olabildiğince erken başlatılmalı. Hastanın durumu bu süreci değiştirebilir. Rehabilitasyon çalışmalarının geç başlatılması bir takım komplikasyon dediğimiz, bu hastalığın seyrinde görülen ikinci hastalıkların ortaya çıkmasına sebep olur. Basınç yaraları, derin toplar damarlarda tıkanmalar ve iltihaplar, eklem sertlikleri, kemik erimesi, mesane ve barsak fonksiyon bozuklukları,sayılabilir.

Rehabilitasyon çalışmaları, geleneksel yöntemler yani çeşitli eklem hareketleri, germe egzersizleri, kasların güçlendirilmesi ve hareketten oluşmaktadır. Bunları sağlamak için de bir takım teknik ve yöntemlerden yararlanılır. Bu tedaviler, lisans mezunu, fakülte eğitimi alan fizyoterapistler tarafından yapılmaktadır.

Ancak hayati tehlikenin atlatılmasının yani hastanın stabil hale gelmesinin ardından karşılaşılan felç durumu hastanın taburcu edilmesiyle birlikte devam edecek bir süreci beraberinde getirmektedir. Bu noktada felç tedavisinde bir yandan tıbbi destek verilirken diğer yandan fizik tedavi ile hasarlı bölgelere tekrar işlev kazandırmaya yönelik uygulamalar hastanın sağlığına tam olarak veya olabildiğince fonksiyonların geri getirileceği zamana kadar devam ettirilmektedir.

Bu bağlamda yeni gelişen evde fizik tedavi hastane ortamından ayrılan hastalar açısından son derece önemli hizmeti sağlamaktadır. Gelişmiş cihazlarında katıldığı bu tedavi şekli son yıllarda gelişen ve hastaya bulunduğu yere tedavi hizmetinin götürülmesi prensibine dayanıyor. Felçli hasta açısından değerlendirildiğinde hastaneye gitmenin özellikle büyük şehirlerde son derece güç olduğu gerçeğinden yola çıkarak geliştirilen evde fizik tedavi hizmetleri uzun sürecek bir tedavi açısından değerlendirildiğinde büyük kolaylık sağlamaktadır. Bu durum aynı zamanda hastanın fizyoterapist tarafından çok daha sağlıklı bir şekilde takip edilmesini ve belirli günlerde aksama olmadan bizzat felçli hastaya ulaşmasını sağlaması bakımından önemli avantajlar içeriyor.

İnme Tedavisinin Gidişatı nedir?

Tüm nörolojik yetersizlikler 3 aya kadar düzelebilir ve gelişme 1 yıl sürebilir. İstatistiksel açıdan bakıldığında ortalamada kolda %52, bacakta ise %89 iyileşme görülür. İyi bir rehabilitasyon programıyla bu hastaların %20 – 30’u normal seviyeye ve %75’i ise yürüme fonksiyonlarını yerine getirebilir hale gelir.

Bu bilimsel istatistiğin hastanızla uyuşmak zorunda olmadığını ayrıca hatırlatırız. Bu bilgi ortalama bilimsel veridir. Genel anlamda kamuda uygulanan, yaygın, geleneksel tedaviler istatistiğin genelini kapsamaktadır. Güncel tedavi yaklaşımları, bütüncül ve hasta odaklı bir yaklaşımla daha başarılı sonuçlar alınabilmektedir

İnmenin Evde Fizik Tedavisi

Neden Evde Fizik Tedavi?
Hastanızın başlangıç aşamasında transfer problemi olacaktır. Ağır vakalarda transfer problemi hem hastanın hem hasta yakınlarının motivasyonunu ciddi anlamda etkiliyor, tedaviyi zorlaştırıyor. Eve fizyoterapist çağırarak hastaneye gitmek zorunda kalmadan tedavinizi evinizde sürdürebilirsiniz.

Zamandan ve Paradan Tasarruf
Sanılanın aksine evde fizik tedavi görülmesi daha tasarrufludur. Bir çok fizik tedavi merkezinin aldığı ücretlerden daha uygun ücretlere eve fizyoterapist çağırabilirsiniz. Yol, ulaşım, tranfer gibi olumsuzluklarla uğraşmadan tedavi evinizde, belirlenen saatlerde uygulanır.

3 yorum

fizyo2Yayın tarihi2:31 am - Ara 1, 2018

Teşekkürler güzel bilgileriniz için sunumumda kullandım.

ylisanliYayın tarihi8:31 pm - Ara 1, 2018

Hastamızın eli tam kapanacak şekilde kasılmaları oluyor ve çok sert. Bu durum için öneriniz var mı?

OnurYayın tarihi1:48 am - Ara 2, 2018

Spastisite üzerine odaklanılması gereken ciddi bir problemdir. Spastisite tedavisine hakim, güncel litaratürü bilen bir fizyoterapiste danışmanızı öneririm. Evde tedavi görmeyi düşünürseniz iletişim sayfamızdan bize ulaşabilirsiniz.