Parkinson ve Evde Fizik Tedavi

Parkinson nedir ?

Parkinson hastalığı

İnsan beyninde belli bölgelerde dopamin üreten beyin hücreleri (nöronlar) bulunur. Bu hücreler beynin substabsiya nigra adı verilen belli bir alanında yoğunlaşmış halde bulunurlar.  Dopamin, vücudun hareketlerini kontrol eden ve diğer bölgeler arasında mesajları ileten bir kimyasaldır. Dopamin üreten hücreler kayba uğradığında, yeterli miktarda dopamin üretilemez ve parkinson hastalığının belirtileri ortaya çıkar. Hastalık ortalama 50 yaşından sonra başlar. Semptomlar genellikle yıllar boyunca yavaş yavaş gelişir. Belirtilerin ilerlemesi, hastalığın çeşitliliği sebebiyle kişiden kişiye göre farklıdır.

Tremor (titreme): Ellerde, kollarda, bacaklarda yahut çenede titreme. Baş parmağın kontrolsüz hareketleri, bazen dudaklarda da titreme görülebilir. Hastalığın bir diğer belirgin özelliği, dinlenme durumunda da el ve/veya ayakta titremenin görülmesidir.

Bradikinezi: Hareketlerde yavaşlama. Yürürken adımlar küçülür, adım atmak zorlaşır. Merdiven çıkmak güçleşir.

Uzuvlardaki tutulumlar: Kollarda, bacaklarda ve gövdede sertlik. Bu semptom hareket kabiliyetini sınırlar ve hareket sırasında ağrılar oluşmaya başlar. Yürürken kolların sallanmaması, omuz ve kalça ağrıları ve/veya tutulması.

Bu bulguların yanında, denge sağlama ve motor koordine hareketlerde zorluk, konuşma bozuklukları, el yazısında ani değişimler görülebilir.

Fizik Tedavi Parkinson’a Nasıl Yardımcı Olur ?

Hastalığın yol açtığı neden henüz bilinmemektedir. Ana amaç hastanın bağımsız, kendi başına işini yapabilen hale gelmesini sağlamaktır. Hastalığı geri döndürmek, ölen beyin hücrelerinin tekrar dopamin üretmesini sağlamak mümkün olmasa dahi, tedavide kullanılan bazı ilaçlar beyin tarafından dopamine dönüştürülebilmektedir. Ancak hastalığın bazı semptomları, özellikle tremor (titreme) ve dengesizlik gibi problemler dopamin içeren ilaçlardan tam fayda görmeyebilir.

Fizik tedavinin amacı, hareket ve fonksiyonu iyileştirerek ve ağrıyı hafifleterek bağımsızlığınızı ve yaşam standartlarınızı arttırmaktır.  Fizyoterapist, kasları güçlendirmek ve gevşetmek için egzersizler uygular.  Fizik tedavi ve rehabilitasyon, denge problemleri, koordinasyon eksikliği, yürüyüş, hareketsizlik ve ağrılı bölgeyi iyileştirmede oldukça etkin bir tedavidir. Tedavide egzersiz ve manuel yöntemlerin yanında sıcak / soğuk uygulamalar, elektroterapi cihazıyla kuvvetlendici, ağrı kesici, kas tonusunu azaltıcı akımlar uygulanarak hastalığın ortaya çıkarttığı etkilerle mücadele edilir.

Parkinson Hastalığında Evde Fizik Tedavi

Evde fizik tedavi görmek isteyen hastalara eve fizyoterapist geldiğinde elektroterapi cihazını yanında getirerek manuel uygulamaların yanında hastanın bu tedaviye evde ulaşmasını sağlar.