Medikal Masaj

Medikal masaj; cilt, kaslar, bağlar, tendonlar ve fasya olmak üzere vücudun dokularına el ile yapılan uygulamadır. Hafif vuruş, sert vuruş, hafif baskı ve derin baskı ile yapılır. Kas rahatsızlıklarında, ağrılı durumlarda güvenle uygulanacak bir masaj türüdür. Tedavi ediciliğine ilave olarak bölgedeki kan dolaşımını arttırarak dokun gerginliği azaltılır. Lenfatik sıvıların akışı hızlandırılır. Gevşeyen kaslar sayesinde; ağrıyı, kas ağrılarını azaltır. Dolaşımı ve bağışıklık fonksiyonunu geliştirir. Dolaşım arttığı için vücuttaki oksijenizasyon de artar. Kulunçların tedavisinde etkindir, dokuda yumuşama fark edilir. Kan basıncını ve kalp atım hızını düşürür. Hareket aralığını genişletir. Kaslara bağlı ağrı problemlerinin tedavi edilmesinde medikal masaj hızlı sonuç veren bir yöntemdir. Kaynak

Stroking (okşama, ısıtma); ağrı ve spazm giderici etki gösterir. Dolaşımın artması ile derinin beslenmesi ve toksinlerin atılmasına yardım eder. En çok tercih edilen metodların başında gelir.

Friksiyon (ovma); storkinge eşlik eden ancak derin ve hafif baskı ile bütünleştirilen uygulamadır. Kaslarda, bağ dokuda ve tendonlarda oluşan sertleşme, yapışma ve toplanma bu yöntem ile giderilebilir.

Kneading (yoğurma); deri dokusunun elastikiyetini ve dolaşımını arttırır. Kılcal damarlar genişleyerek, basınç büyük damarlara doğru yönlendirilerek rahatlama sağlanır. Krampların tekrar etmesinin önüne geçebilir.

Bunlarla birlikte vibrasyon, taping, hacking, pinching, cupping gibi teknikler de uygulamaya dahil edilebilir.

Masör, hastayı yatağa aldıktan sonra ağrılı veya gergin bölgelerin yerini tespit etmek ve ne kadar baskı uygulayacağını belirlemek için dokunarak bir değerlendirme yapar. Manuel müdahaleler ile şikayet edilen bölgedeki kas grupları masaj yağı veya losyon ile açılarak yumuşatılır. Hem derin hem de yüzeysel basınç uygulanır. Eğer kas bölgesinde sertlikler varsa açılır. Gerekli gördüğü yerde bölgesel enflamasyon başlatır. Belirli bir sağlık sorununuz varsa veya stres giderici arıyorsanız, masaj yardımcı olacak güçlü bir araçtır.

Kas-iskelet sistemine bağlı hastalıklarda, postür bozukluğundan kaynaklı ağrılarda, çalışma pozisyonlarına bağlı fiziksel problemlerde; dikey sırt kaslarında, omuz ve boyun etrafında halk arasında kaslarda düğümlenme olarak da adlandırılan kulunç gelişimi, kas tonusunda artış, kas spazmları ve sertlikleri görülür. Uzman tarafından düzenli aralıklarla yaptırılan tıbbi masaj ile kan dolaşımının arttırılması ve kas tonusunun azaltılması literatürde bilimsel açıdan başarılı sonuçlar verdiği çalışmalarla kanıtlanmıştır.

Tüm masaj tipleri, basit görülecek bir terapi sistemi değildir. Uzman masörler, anatomi eğitiminden geçtikten sonra hangi kas grubunun nasıl bir teknik ile çalışılacağına kadar eğitilmişlerdir. Bölgesel enflamasyonun nasıl oluşturulacağını ve kan dolaşımının buna uygun hangi yönde akış hızlandırması yapmaları gerektiğini bilmektedirler. Eğitimsiz yapılan masaj teknik uygulamaları daha fazla eklem ve kas ağrısında sebebiyet verebilir.

Yapılan çalışmalarda fibromiyalji, miyofisal ağrı sendromu, fıtık, postür bozukluğu, kireçlenme, ankilozan spondilit, belirli tür skolyoz gibi hastalıklardan muzdarip hastalarda düzenli masajın yararlı olacağı gösterilmiştir. Çünkü sinir sisteminin rahatlatılması, kas tonusunun azaltılması, spazmların ve sertliklerin yok edilmesi, dokunun yumuşaması danışanın hayat kalitesini arttırır. Düzenli aralıklarla yapılması ise bunların oluşmasının önüne geçebilir.

Bünyemizde bulunan tüm masörler ve masözler, Milli Eğitim Bakanlığı onaylı masaj uygulayıcılığı sertifikasına sahiptir. Bazı masaj türleri uzmanlık ve teknik bilgi istediğinden, her masaj terapisti size uygun olmayabilir. Özellikle spa merkezlerinde, rahatlama masajı (relaxing massage) gibi yöntemler medikal masaj adı altında sunulabilmektedir. Bu tıbbi bir masaj değildir. Fizyolojik açıdan şikayetlerinizi de arttırma, zarar verme riskine sahiptir. Medikal masaj adından da anlaşılabileceği üzere tıbbi bir müdahaledir. Hangi durumlarda güvenle uygulanabileceği litaratürde gösterilmiştir. Dolayısıyla önce sizin şikayetlerinizi dinliyoruz, daha sonrasında ihtiyacınız olan masaj tipine birlikte karar veriyoruz. Masaj terapisinden maksimum fayda için, hastanın şikayetlerini dinleyerek ortak karar vermek oldukça önemlidir.

Örneğin omurga eğriliklerinde kas grupları farklı bölgelerde tonus artışına ve sertliğe uğrayabilir. Dikeyde sertleşen bu gruplara derin doku müdahalesi gerekebilir. Kas tutulumları da yine farklılık gösterdiğinden skolyoz hastaları için fizyoterapi ve ortezlemeler gibi yöntemlerin yanında medikal masaj oldukça fayda sağlayabilir. Gerekli olan medikal masaj uygulaması değerlendirme sonucunda bölgenin ihtiyacına göre belirlenir.

Uzm. Fzt. Onur Ertuğrul administrator