Omuz Ağrısı ve Fizik Tedavi

Omuz nasıl çalışır ?

Omuz vücudumuzun en hareketli eklemlerinden biridir. Ana omuz eklemimiz, geniş bir hareket aralığına izin veren bir top ve soket eklemidir. Eklem, eklemi bir arada tutmaya yardım eden, kapsül denilen sert bir lifli manşonla çevrelenmiştir.

Dört kaslı bir grup ve tendonları, hareketi kontrol eden ve eklemi birlikte tutmaya yardımcı olan rotatör manşeti oluşturur. Omuz bıçağının üst kısmının köprücük kemiği, akromiyoklaviküler eklem ile birleştiği başka bir küçük eklem daha vardır.

Omuz ağrısının sebepleri ?

Omuz ağrısının birçok sebebi vardır, ancak çoğu hastada sadece küçük bir alanı etkileyecek ve nispeten kısa süreli olacaktır. Omuz ağrısı, romatoid artrit veya osteoartrit gibi genel bir durumun parçası olabilir. Genel belirtiler ise,

• Omuzda ağrı ve sertlik
  • Sınırlı hareket aralığı
  • Yıkanma, giyinme ve rahat uyumak gibi günlük görevleri yerine getirme zorluğu
  • Güç ve hareket kaybı
  • Kolun arkasını arkasına yerleştiren faaliyetler yapmak zorluğu (fermuar veya düğmeler gibi)

Omuz ağrısına her zaman omuz eklemindeki bir sorun neden olmaz. Boyundaki sorunlar, omuz bıçağı veya üst dış kolda hissedilen ağrıya neden olabilir.

En çok karşılan omuz problemleri :

Donmuş Omuz (Yapışkan Kapsülit): Donmuş omuz, omuz ekleminde sertlik ve ağrı ile kendini gösterir. Tipik olarak belirtiler zamanla ilerler ve kötüleşir. İnme veya mastektomi(meme alınması) gibi bir kolun hareketliliğini etkileyen bir tıbbi durumdan iyileşiyorsanız, donmuş omuz geliştirme riski artar.

Omuz Bursit / Tendinit, Rotatör Manşet Tendinit ve Sıkışma Sendromu: Bursit ve tendinit yumuşak doku iltihaplanmasıdır. Tendinit kası kemiğe bağlayan doku iltihaplanması, bursit ise olası sürtünmeyi azaltmaya yardımcı olmak adına kemiklerin geçtiği yerde bulunan kaygan yapının iltihabıdır. Kolun kaldırılması veya indirilmesinde ağrı ve sertlik, aktivite ve dinlenme sırasında mevcut ağrı, kaldırma hareketlerinde ani ağrı ile güç ve hareket kaybı görülür.

Omuz Tendonu ve Rotatör Manşet Yırtığı: Omuz bir top ve soket eklemidir. Üst kolun başı (humerus), omuz bıçağında bir sokete oturmaktadır. Rotatör manşonu, humerus etrafında bir örtü oluşturmak için tendonlar olarak bir araya gelen dört kaslı bir ağdır. Rotatör manşonu humerusu omuz bıçağına tutturur ve kolu kaldırmaya ve döndürmeye yardımcı olur. Ancak tendonlar yaralandığında veya hasar gördüğünde iltihaplı ve ağrılı hale gelebilir. Rotatör manşet tendonlarının bir veya daha fazlası yırtıldığında, tendon artık humerus başlığına tam olarak yapışmaz. Çoğu zaman, yırtılmış tendonlar genellikle yaralanma veya dejenerasyon yoluyla yıpranmaya başlar. Hasar ilerledikçe, bazen ağır bir nesneyi kaldırırken, tendon tamamen yırtılabilir. Özellikle etkilenen omuzda yatarken, dinlenme ve geceleri ağrı görülür.

Omuz Ağrısında Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Fizyoterapist IFC (enterferans akımı), TENS (transkütanöz elektriksel sinir stimülasyonu), nemli ısı ve/veya ağrıyı idame ettirmek için soğuk kompres uygular. Pasif ve aktif hareket aralığını, manuel terapi ve özel egzersizlerle sürdürmek ve arttırmak için dengeleyici kaslarla çalışır. Nedeni ve şiddete bağlı olarak, torasik omurganın manuel tedavi ile mobilizasyonu da yararlı olabilir.

Fizyoterapist her hastanın kendine özgü durumunu hedefleyen etkili tedaviler ve terapötik yaklaşımlar sağlar. Ağrınızı yönetmenize, gücünüzü ve esnekliğinizi artırmanıza yardımcı olur. Çeşitli tedaviler sağlayabilir, probleminizi anlamanıza ve normal aktivitelerinize geri dönmenizi sağlar. Hastaların evde yapabilecekleri spesifik gerilimleri ve hareketleri belirler.